Upplägget
Upplägget är att användaren med paketet Basic with Ads ska kunna ta del av all innehåll på Netflix men till ett lägre pris och där det emellan åt visas annonser. Det kommer visas mellan 4 – 5 annonser per timme och annonserna kommer vara 15 sekunder eller 30 sekunder långa.
Som annonsör har man möjlighet till att styra sina annonser mot land och genre (till exempel action, drama, romantik m.m). Annonsörer kommer också ha möjlighet att förhindra att deras annonser visas i samband med innehåll som är oförenligt med deras varumärke (till exempel nakenhet, sex eller våld).
I juli blev det officiellt att Netflix har valt Microsoft som deras exklusiva teknik- och försäljningspartner. Microsoft har gjort en hel del uppköp senaste åren, bland annat köpte dom upp LinkedIn 2016 och analysverktyget Oribi 2022. De köpte också upp Xandr i slutet av 2021, och vi använder oss av Xandrs DSP (Xandr Invest) för att göra våra programmatiska annonsköp.
Vem kan annonsera på Netflix?
I dagsläget är det inte möjligt att göra det i Sverige, men det går att göra på 12 andra marknader.
- USA
- Storbritannien
- Brasilien
- Australien
- Kanada
- Frankrike
- Tyskland
- Italien
- Japan
- Korea
- Mexiko
- Spanien
När det blir möjligt att annonsera i Sverige återstår att se, dels beror det nog mycket på hur utfallet blir på dom första 12 marknaderna. Vi kommer följa utvecklingen med nyfikenhet och noggrannhet.
Netflix i Sverige
En stor del av svenska befolkningen mellan 16 – 80 år använder Netflix dagligen.*
- I Sverige inom åldersintervallet 16 – 19 år ser 37% minst 30 minuter på Netflix varje dag och 27% ser minst 60 minuter varje dag.
- Inom åldersintervallet 20 – 29 år ser 34% minst 30 minuter på Netflix varje dag och 25% ser minst 60 minuter varje dag.
- Inom åldersintervallet 30 – 39 år ser 31% minst 30 minuter på Netflix varje dag och 23% ser minst 60 minuter varje dag.
- Inom åldersintervallet 40 – 49 år ser 27% minst 30 minuter på Netflix varje dag och 19% ser minst 60 minuter varje dag.
- Inom åldersintervallet 50 – 59 år ser 19% minst 30 minuter på Netflix varje dag och 13% ser minst 60 minuter varje dag.
- Inom åldersintervallet 60 – 69 år ser 12% minst 30 minuter på Netflix varje dag och 8% ser minst 60 minuter varje dag.
- Inom åldersintervallet 70 – 80 år ser 7% minst 30 minuter på Netflix varje dag och 5% ser minst 60 minuter varje dag.
När Netflix blir öppet för annonsör på den svenska marknaden kommer vi få ytterligare en plattform att nå yngre målgrupper, men också dem som är mellan 30 – 50 år. När det kommer till best practice så är det säkerligen något som Netflix och/eller Microsoft kommer ta fram eftersom.
Vill du veta mer om Netflix-annonsering? Kontakta oss så pratar vi mer!
När Netflix blir öppet för annonsör på den svenska marknaden kommer vi få ytterligare en plattform att nå yngre målgrupper, men också dem som är mellan 30 – 50 år. När det kommer till best practice så är det säkerligen något som Netflix och/eller Microsoft kommer ta fram eftersom.
Vill du veta mer om Netflix-annonsering? Kontakta oss så pratar vi mer!
För mer information:
https://about.netflix.com/en/news/announcing-basic-with-ads-us.
https://about.netflix.com/en/news/our-newest-plan-now-available-us
https://about.ads.microsoft.com/en-us/blog/post/october-2022/how-microsoft-will-power-netflix-new-ad-supported-tier
*Datakälla Orvesto Konsument 2022:Internet