Bris – Väderstyrda annonser

Blixtannonsering Key Visual

Visste du att åska och höga ljud kan utlösa PTSD hos barn med erfarenhet av krig och flykt?

 

I somras fick vi en förfrågan från vår samarbetspartner Kid Collective för BRIS, med en idé om automatiserad annonsering vid blixtnedslag. BRIS ville jobba med annonser som endast visades under åskoväder för att nå barnen när de behöver det som mest.

Det här är ett sådant case som vi brinner extra mycket för. Vi tackade handlöst ja med en direkt idé om hur vi skulle kunna lösa det tekniska.

En beställare som behöver nå ut med kritisk information och en samarbetspartner med en grym (och ibland kanske lite galen?) idé – där kan vi möta upp med teknisk distribution som gör skillnad på riktigt.

  • I samarbete med Kid utforskade vi vilka API-kopplingar som fanns gällande blixtnedslag och väderomställningar för att trigga en uppdatering på en dold landningssida, producerad av Kid
  • I nästa steg byggde vi en automation där vi skrapade den dolda landningssidan på innehåll, för att uppfatta förändringar i realtid
  • Skrapan implementerades genom automationsverktyget SpiderAds. Vid väderförändringar triggas systemet att starta en annonsprocess, avgränsat till koordinater för specifika orter
  • SpiderAds gav oss därmed möjlighet att vid förändringar på landningssidan automatiskt fånga upp geografiska data och skicka anpassade annonser mot rätt ort, med rätt innehåll, vid rätt tidpunkt

Genom att länka annonserna till vädertjänster aktiverades de alltså enbart när ett åskoväder slog till, vilket säkerställde att barn som drabbats fick information om att hjälp fanns att tillgå.

När kreativitet och teknisk problemlösning fungerar sömlöst kan vi tillsammans skapa bättre marknadsföring.

Stort tack till BRIS och Kid Collective för förtroendet.

Läs mer om kampanjen på https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/blixtar-och-dunder-da-aktiveras-bris-annonser/

Foto: Pressbild

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

fler inlägg

Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...
Meta har tagit ett djärvt kliv in i framtiden för sociala medier med lanseringen av sin annonsfria prenumerationstjänst på Facebook och Instagram....
Den norrländska mediebyrån Grit har tecknat ett avtal med Panasonic Nordic, om att hantera medieköp på den nordiska marknaden i segmentet Heating...
Rulla till toppen