Vi är stolta över att ha fått Brottsofferjouren Sveriges förtroende att driva en kampanj för att öka kännedomen om det stöd som organisationen erbjuder brottsutsatta. Bakgrunden till kampanjen är att antalet våldsbrott har ökat under pandemin.
Under pandemin har fler personer än tidigare utsatts för våld i nära relationer. För att öka kännedomen om det stöd de utsatta kan få har Brottsofferjouren beviljats extramedel av regeringen. Dessa medel används nu i en kampanj där vi kunnat skräddarsy mediestrategin för att Brottsofferjouren ska nå så många som möjligt. Slutmålet är att fler brottsutsatta men även anhöriga och vittnen ska få stöd.
– Uppdraget ligger oss varmt om hjärtat. Vi får vara med och göra skillnad genom att sprida livsviktig kännedom i hela Sverige om Brottsofferjourens existens och den hjälp de ger brottsutsatta varje dag. Vi är experter inom analys och strategiska medieköp och har genom en omfattande målgrupps- och medieanalys definierat relevanta kanaler att synas i för att nå rätt målgrupper, från ett flertal digitala kanaler till utomhusreklam.
– Vår utmaning är att många inte känner till att vi finns och vilket stöd vi erbjuder, säger Liv Wallinder, kommunikatör på Brottsofferjouren. Med Grits hjälp ska vi bli mer kända hos allmänheten och se till att fler utsatta får det stöd de behöver och har rätt till.
Vi har studerat den definierade målgruppens geografiska spridning, värderingar, internetbeteenden och mediekonsumtion. Utifrån insiktsdata har därefter en kanalstrategi formulerats och en budget fördelats. För att ta reda på så mycket som möjligt om målgruppen har vi utgått från Kantar Sifos konsument- och näringslivsundersökningar som skickas till cirka 45 000 respektive 12 000 svenskar varje år.
För oss är detta ännu ett kvitto på att vi konkurrerar om stora nationella kampanjer där det krävs strategisk höjd på medieköpen. Den senaste tiden har vi även skrivit avtal med bland andra energidrycksföretaget Celsius, butikskedjan Normal och Skellefteå kommun.
Brottsofferjouren-kampanjen startar den 14 februari – i samband med Internationella Brottsofferdagen den 22 februari – och går i perioder fram till september.
För mer information, vänligen kontakta:
Moa Lidman, projektledare Grit, 070-510 93 40, moa@gritmedia.se
Liv Wallinder, kommunikatör Brottsofferjouren, 08-550 486 11, liv.wallinder@boj.se