Meta har tagit ett djärvt kliv in i framtiden för sociala
medier med lanseringen av sin annonsfria prenumerationstjänst på Facebook och
Instagram. För en premiumkostnad på 149 SEK per månad, erbjuder plattformarna
sina användare en möjlighet att surfa utan reklamavbrott. Detta innebär en
förändring inte bara för användarna utan också för annonsörer. Låt oss utforska
varför denna nya modell kan vara en positiv utveckling för marknadsförare.
Den nya eran av Sociala Medier: En möjlighet för annonsörer

Till att börja med, priset är inte högt enbart på grund av girighet eller desperation.
Nej, Meta är inte dumma. Priset sätter en standard för sociala medier som är i nivå med streamingtjänsternas prissättning. Den här prisnivån är precis så hög så att många hellre fortsätter att använda tjänsten gratis i utbyte mot att dela sin användardata som fortsatt tillgänglig annonsmottagare. Och Meta kan därigenom checka av inhämtat samtycke för riktad marknadsföring inom EU, Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och Schweiz. Men vilka konsekvenser och möjligheter har då denna prenumerationsfunktion för dig som annonsör?
Möjligheter för dig som annonsör på Meta.
Målgruppskvalitet
En prenumerationstjänst av denna natur bidrar till att naturligt filtrera bort de användare som inte är mottagliga för annonser. Detta renar målgruppen för annonsörer och ökar chansen att de når ut till en mer mottaglig och engagerad publik. Dock är det värt att notera att prenumerationstjänsten enbart är tillgänglig för personer över 18 år.
Kvalitet över kvantitet
Trots en eventuell minskning av total räckvidd, kommer annonsörer att kunna fokusera på kvalitativa interaktioner. Det kan i sin tur leda till högre konverteringsgrad och en bättre ROI för dig som annonsör.
Mer effektivt nyttjande av budget
När individer som generellt sett inte vill ha något med annonser att göra tvingas stå ut med dessa, även om du som annonsör valt ut en genomtänkt och relevant målgruppsstyrning, så betyder det att din budget går åt till att nå personer som är ointresserade och som inte har för avsikt att interagera med varken dig eller ditt innehåll. Förhoppningen är att denna prenumerationsmöjlighet bidrar till att personer som inte upplever något värde med annonser som informationskälla då väljer bort dem.
Innovation och utveckling
Ökad konkurrens
Högre kostnader kan stimulera innovation inom innehållsutformning, strategi och format. Annonsörer och Meta kommer att tvingas hitta nya sätt att locka och engagera användare för att undvika att förlora användare till prenumerationstjänsten eller helt och hållet förlora användaren. För tyvärr, prenumerationsintäkterna kommer aldrig vara i närheten av vad annonsintäkterna kan generera för Meta.
Framtidssäkra
Medan prenumerationstjänsten kan innebära en initial kostnad, är det en investering i plattformarnas livslängd. Att tillhandahålla alternativ för användarna visar på flexibilitet och förmåga att anpassa sig till förändrade användarvanor och lagar
Slutsats
Prenumerationstjänsten från Meta är en spännande utveckling för sociala medier och erbjuder en möjlighet för annonsörer att omformulera deras tillvägagångssätt för digital annonsering. Genom att välkomna denna förändring och anpassa sig till den, kan annonsörer dra fördel av en mer engagerad publik som också ser ett informations- eller underhållningsvärde i annonsformaten. Medan prenumerationskostnaden är hög, är dess potentiella värde i att skapa en mer relevant och effektiv marknadsföringsmiljö enormt. Vi ser fram emot att utforska och utnyttja dessa nya möjligheter tillsammans med er.
Senaste nyheterna om att Meta står inför en potentiell bannlysning från riktad annonsering inom EU (som en del av Norges stämningsansökan) är däremot något att hålla ett nära öga på. Även om Meta sannolikt tar den eventuella ekonomiska smällen så kan detta påverka såväl annonsörer som mottagare kraftigt. För annonsörer inom EU så skulle detta kunna få stora konsekvenser för annonsernas relevans och för dig som annonsmottagare innebär det egentligen att relevanta annonser riskerar att försvinna och att du i stället får annonser som är helt ointressanta för dig. Min känsla är dock att det kommer landa i en överenskommelse där båda parter tvingas mötas.
Vi vill gärna höra dina tankar kring det här, håller du med mig eller tror du att det här blir döden för Meta? Det här är mina egna tankar från de senaste dagarnas nyheter och mycket kan ändras.
Vill du ha hjälp?
Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur
fler inlägg
Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?