Årets Byrå är Nordens största branschstudie där köpare av marknadsföring och kommunikation utvärderar sina kommunikationsbyråer. Studien genomförs av analysbolaget Regi i samarbete med bland andra Sveriges Marknadsförbund. Totalt har nästan 2 000 kommunikationsköpare utvärderat sina byrårelationer och 250 byråer blivit utvärderade i Sverige. På galan korades även vinnarna i kategorin Årets Arbetsgivare. Detta pris delades ut till de byråer som fått högst medarbetarnöjdhet – baserat på ett antal Nöjd Medarbetarindex-kriterier – och här vann Grit.
– Det är ett anrikt pris som funnits i över 20 år och väger tungt, bland det finaste man kan vinna i vår bransch. Så vi är otroligt stolta och glada. Vi försöker ha roligt på jobbet varje dag och erbjuda ett arbete som är hållbart och trivsamt. Utmärkelsen visar att vi jobbar på rätt sätt, men den förpliktigar också. Nu gäller det att fortsätta på den inslagna vägen och vilja bli ännu bättre, säger Emil Pettersson.
Grit var även nominerade i kategorin Årets medie- och kommunikationsbyrå (fristående media) – och därmed topp-6 i Sverige – men där gick priset till HowCom & Hear som delade på förstaplatsen.
– Fint att vi fanns med även där, konkurrensen var stenhård. Vi får väl ändå se det som en godkänd debut att bli bland de sex bästa i Sverige. Nästa år får vi klättra, säger Emil Pettersson.
Han hoppas att priset, utöver den stora äran det innebär, även kan leda till att det blir lättare att rekrytera digitala specialister framöver.
– Det är svårt att hitta specialister i vår bransch, utmärkelsen gör att vi blir ett ännu mer attraktivt val än tidigare för dem som letar nya utmaningar.
Utmärkelsen Årets Arbetsgivare är ännu en fjäder i hatten för Grit, som det senaste året vuxit snabbt och bland annat skrivit avtal med Brottsofferjouren, energidrycksföretaget Celsius, butikskedjan Normal, Skellefteå kommun och verkstadsföretaget Rototilt..
För mer information, vänligen kontakta:
Emil Pettersson, VD Grit, 072- 584 97 16, emil.pettersson@gritmedia.se
Grit är en mediebyrå grundad i Norrland, inriktad på digital marknadsföring. Fokus är att hjälpa företag skapa bättre och smartare marknadsföring genom insikt och strategi och nya sätt att synas på. Med bas i Umeå fördelas medarbetarna på kontor i Luleå, Skellefteå, Umeå och Stockholm. Utöver de lokala kontoren arbetar Grit i ett nätverk med samarbetsavtal på flera orter i Sverige. Byrån arbetar främst med svenska kunder men gör det via medieval över hela världen. Grit har 20 anställda och omsätter ca 50 miljoner kronor. Läs mer på gritmedia.se
Analysföretaget Regi har sedan 1997 arbetat med researchbaserad analys och rådgivning. Varje år genomför Regi omfattande bransch- och funktionsstudier på den nordiska marknaden inom tre områden: Affärsjuridik, kommunikation och Investor Relations.