native annonsering

nå ut med engagerande innehåll

Native är ett av de snabbaste växande annonsformaten. En redaktionell form av annons – eller mer exakt: en digital annons utformad som en läsvärd artikel. Nativeannonsering betyder att du köper redaktionellt utrymme på webbplatser och andra plattformar där din nativeannonsen smälter in genom att vara relevant för din målgrupp.

Genom native kan du effektivt nå ut med engagerande innehåll i ett format som tillåter dig förmedla mer komplexa ämnen. Dessutom med mätbar effekt! Vi på Grit ser till att du kommer igång med nativeannonsering, och bidrar med allt från strategi till utformning och produktion av dina nativeartiklar.

Kunder som vi hjälpt med native

vad är fördelarna med native?

Native ger dig chans att synas i rätt sammanhang och för noggrant utvalda målgrupper. Med native kan du rikta dina annonser till användare som behöver din produkt eller tjänst. Vi på Grit hjälper dig till hög räckvidd genom att styra över vilken specifik media dina nativeannonser ska placeras i, ibland genom programmatisk annonsering. Du erbjuds synlighet i allt från Sveriges största dagstidningars webbsidor till lokalpress, branschsajter och intressesajter.

En av de främsta fördelarna med nativeannonsering är formatet, som är tillåtande om du vill förmedla budskap som kräver en längre text. Den aktiva snittlästiden som läsare av native-artiklar spenderar är ofta överlägset jämfört med synlighet i snitt och tid spenderad för en vanlig bannerannons.

En annan styrka med native är att den genom redaktionell tonalitet ofta upplevs som mer trovärdig. De som klickar på en nativeannons för att läsa din artikel är högst troligt intresserade av ditt innehåll, något som kan resultera i fler konverteringar jämfört med bannerannonser.

En annan  fördel är att native vanligtvis använder sig av en cost-per-click-modell (CPC), vilket betyder att du bara betalar för de personer som engagerar sig i dina annonser. Native annonsering uppvisar i snitt betydligt högre klickfrekvenser (CTR) än klassiska displayannonser.

Nativeartiklar känns igen på att de är annonsmärkta och att det tydligt framgår vem annonsören är. Det finns en rad definitioner och varianter inom nativeannonsering, exempelvis:

  • True native: avser en sponsrad artikel som visas på direkt på en redaktionell hemsida (exempelvis en nyhetssajt)
  • Content Display: nativepuffar som länkar till en kampanjsida eller annonsörens egen hemsida

Så här jobbar vi med native.

Kanske finns redan en en utarbetat strategi för såväl content marketing som för distributionen av skapat innehåll? Annars hjälper vi till med övergripade strategi och målsättning för din nativekampanj. Som alltid granskar vi nuläge, marknaden, konkurrenterna och målgrupperna för att därefter göra rätt kanalval för er nativeannonsering.

Sökordsanalysen ligger till grund för det innehåll som skapas till din nativeannonsering. Den utgår från de produkter eller tjänster som ni vill fokusera på, samt vad målet med annonsering är. Vi undersöker vilka ämnen och sökfraser som används när potentiella kunder söker efter era produkter eller tjänster, som sammanställs i en sökordslista. Dessa ligger till grund för produktionen av relevanta nativeartiklar.

Om så önskas hjälper vi till med produktion av intressanta och läsvärda nativeartiklar i de ämnen som bedöms som relevanta. Vi kan även anpassa, utveckla och skriva om befintliga faktatexter till mer uttömmande och säljande artiklar som smälter in i nativeformatet.

När nativekampanjen är över rapporterar vi slutresultatet till er. Ni får en utförlig utvärdering med transparenta siffror över hur kampanjen presterat, hur många visningar har skett på respektive webbsida och hur stor del av budget som lagts på varje webbsida. Vi kommer även med rekommendationer och förslag på hur vi kan göra nästa insats ännu bättre.

fungerar som en byrå, känns som en kollega

Vi är en passionerad och engagerad digital marknadsföringsbyrå som alltid utgår efter kundens behov. vi skapar värde genom insikt, plattformsexpertis och närhet till våra kunders affärer med devisen fakta före känsla.

Vanliga frågor om native

Nativeannonsering skapar vanligen ett större engagemang hos målgrupper än andra annonsformat. Detta eftersom det inte stör användarna. Genom redaktionell utformning med relevant innehåll undkommer native ofta den så kallade banner-blindheten. Det vill säga en benägenhet att inte se eller vilja klicka på reklambanners.

Det är en tidsbegränsad satsning nativeannonsering med riktade digitala annonser som matchar plattformens stil och utformning, inte sällan digitala nyhetssajter. Kampanjen har uppsatta mål, budget och följs upp med resultat där vi utvärderar hur den presterat.

Det är en tidsbegränsad satsning nativeannonsering med riktade digitala annonser som matchar plattformens stil och utformning, inte sällan digitala nyhetssajter. Kampanjen har uppsatta mål, budget och följs upp med resultat där vi utvärderar hur den presterat.

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

Rulla till toppen