Enkel strategi för nyhetsbrev

Ja, det är dags att ta tag i det nu. Jag fattar att det känns övermäktigt om du inte jobbat med denna kanal tidigare. Men det räcker med att du börjar smått och sedan ökar aktiviteten allt eftersom.

Det är lite som med den här träningen som alla pratar om hela tiden. Du behöver inte ha som mål att skicka ut ett nyhetsbrev i veckan utan börja smått och öka aktiviteten allt efter du blir mer bekväm och ser vilken respons du får från dina prenumeranter. (Det bästa nyhetsbrevet är det som blir gjort! Hehe.)

I detta blogginlägg utgår jag från att du inte alls sysslat med nyhetsbrev tidigare och ska börja från scratch. För att du lättare ska hänga med i mitt resonemang kan vi i detta exempel utgå från att jag arbetar på ett byggföretag som säljer byggtjänster till både privatpersoner och företag.

Gritbildurval-35

Min strategi

 

Plattform

Jag använder mig av verktyget Mailchimp. Det jag gillar med Mailchimp är att det är ett gratis verktyg med färdiga mallar, om man har under 1000 kontakter. Med tiden kommer min kanal och jag i min roll att växa och jag kommer att vilja testa fler funktioner i verktyget. Då kan jag enkelt välja en annan prisplan som passar mina behov just då.

Det är så klart viktigt att undersöka vilka olika plattformar som finns och vilken som passar bäst för dig, men fastna inte för länge i beslutsprocessen. De flesta plattformarna erbjuder samma funktioner och skulle du vilja byta plattform längre fram så går ju det så klart!

Målsättning

En av de roligaste delarna med nyhetsbrevsmarknadsföring är enligt mig att jobba mot mål. I mitt hypotetiska fall så vill jag i första hand få in fler offertförfrågningar för altanbyggnation inför sommarsäsongen och skapa ett värde för befintliga prenumeranter men sätt gärna upp fler mål att sträva mot. I detta exempel är målet att få sju offertförfrågningar. Kanske vill jag inom 12 månader ha ökat antal prenumeranter med x-antal procent. Ett sätt att nå fler prenumeranter kan vara att annonsera (för min geografiska omgivning) i andra sociala kanaler där jag tillför ett värde gratis mot att de prenumererar.

I detta fall så skapar jag en tutorial för hur man enkelt bygger en egen dynbox i trä.
Jag mäter mina KPI:er i plattformens analysverktyg och/eller Google Analytics.

Definiera målgruppen.

Vilka vill jag ska få ta del av mina utskick? Är det hela min kundbas eller endast en mindre målgrupp, säg till exempel privatpersoner? Jag bestämmer mig för att jag vill nå privatpersoner som vi tidigare jobbat hos med andra projekt.

När jag blivit varm i kläderna och ser att jag får ett resultat kan jag gå steget längre och bryta ut mina kunder i olika målgrupper och antingen skicka olika nyhetsbrev till de olika målgrupper eller endast tweaka min text så att den är anpassad både för beslutsfattare och privatpersoner.

Budskap

När jag definierat målgruppen är det dags att fundera på budskapet.

Att göra en renovering hemma är allt för ofta ett hemmansköp* (västerbottniskt uttryck, kunde inte hålla mig, mer om det längst ner). Därför kan det krävas mer än ett utskick för att få kunden att inse att det är dags att höra av sig om en offertförfrågan.

Jag bestämmer mig därför för att skicka ut tre utskick under tre månader.

Mitt första utskick handlar om mitt erbjudande, där jag väcker ett intresse.

Jag vill också att det ska finnas ett värde för kunden att få mina utskick även om de inte är intresserade av altanbygge just nu. Så mitt andra utskick handlar om hur kunden förlänger livslängden på sin altan med hjälp av slipning och inoljning. Detta kan kunden förmodligen fixa själv men självklart nämner jag i nyhetsbrevet att jag också erbjuder den tjänsten.

I mitt tredje och sista utskick presenterar jag en ny medarbetare. Trycket på att fixa altanen inför sommaren är stort och jag har fått utöka mitt team. Passa på att boka in henne innan hon blir uppbokad.

Jag vill inte att nyhetsbreven ska bli för långa så det är viktigt att jag har syftet i åtanke. Kommer informationen inte att hjälpa mig mot målet att få fler offertförfrågningar, så tas det inte med.

Tidsplan och verktyg

För detta exempel för en nybörjare hade jag endast planerat in tre utskick men det är viktigt att bestämma hur många gånger per år jag vill synas för mina prenumeranter.

För en e-handel kanske det är rimligt att synas med erbjudanden och nyheter flera gånger i månaden. Men för detta exempel rekommenderar jag till en början ett utskick i månaden som absolut tillräckligt.

Redan från start rekommenderar jag dock att det skapas en helårsplan där det planeras in erbjudanden, nyheter och ämnen varje månad.

Andra punkter som är viktiga att ha i åtanke med nyhetsbrevsmarknadsföring

• GDPR – när prenumeranter signar upp sig
• Skapa ett automatiskt välkomstbrev som skickas ut till de som signar upp
• Alla utskick ska ha en opt out möjlighet
• Automatisk avreg om prenumeranten inte öppnat mejlen under exempelvis 24 mån

Nu har du en enkel strategi för att påbörja din epostmarknadsföring och nå dina befintliga kunder. Lycka till och kom ihåg att ni alltid kan vända er till oss på Grit om ni vill få hjälp .

”Hemmansköp” är ett Västerbottniskt utryck för köp av ett hemmane. Ett hemmane är en gård med tillhörande skog och mark = stor affär. Alltså ett utryck för att om det inte är så dyrt, stor affär så är det inget ”hemmansköp”

 

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

fler inlägg

Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...
Meta har tagit ett djärvt kliv in i framtiden för sociala medier med lanseringen av sin annonsfria prenumerationstjänst på Facebook och Instagram....
Den norrländska mediebyrån Grit har tecknat ett avtal med Panasonic Nordic, om att hantera medieköp på den nordiska marknaden i segmentet Heating...
Rulla till toppen