Google Consent Mode

GDPR kräver att man har en Consent-lösning för att spåra sina besökare på sin webbplats och app. Google Consent Mode ser till att Google taggarna och scripten är kompatibla med GDRP. Det som gör Google Consent Mode värdefullt är att det möjliggör att en viss typ av data kan samlas in även om man nekat cookies, utan att man överskrider GDPR. Denna data behandlas anonymt, medan de som accepterar cookies data behandlas som vanligt. Google lanserade denna lösning 3 september 2020 och den är kompatibel med Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads, Floodlight och conversion linker.

lediga tjänster.

digital projektledare

tjänst: digital projektledare
omfattning: heltid
ort: skellefteå/umeå
tillträde: flexibelt

Google Consent Mode

Hur aktiverar man Google Consent Mode?

För att Google Consent mode ska fungera måste den samspela med en plattform för samtyckeshantering (CMP) eller via en anpassad implementering (till exempel en samtyckesbanner för cookies) som inhämtar samtycke från webbplatsens/appens besökare. Sedan ställer man in vilka taggar som ska aktiveras beroende på vilket samtycke som har getts. Vi på Grit Media använder oss utav Cookiebot som CMP.

För att Google Consent Mode ska aktiveras krävs det att man har aktiverat samtyckesläge på alla sidor på webbplatsen och/eller alla appskärmar i appen. Det krävs också att webbplatsen eller appen samlar in minst 1 000 händelser per dag där besökare har nekat statistikcookies och har minst 1 000 dagliga användare som godkänt statistikcookies. Vilket begränsar webbplatser eller appar med mindre trafik att nyttja beteendemodelleringen som Google Consent Mode erbjuder.

 

Fördelar med Google Consent Mode

Ger man samtycke till de olika cookies så har man gett samtycke till att spåras. Detta medför att den datan kan lagras i till exempel Google Analytics 4.

Men vad händer om man nekar samtycke? Då får man inte lagra några cookies enligt GDPR. Har man aktiverat Google Consent mode och en användare nekar samtycke så skickas det signaler till Google i stället för att lagra cookies. Samtyckesstatus och användaraktivitet förmedlas genom signaler utan att cookies skickas till Googles server. Signalerna innehåller minimal information om användaraktiviteten.

Google Analytics signaler: Skickas från alla sidor på hemsidan där Google Analytics har implementerats.

Konverteringssignaler: Skickar information att en konvertering har skett.

Om man använder Google Analytics 4 (som alla bör göra vid den här tidpunkten) kan Google fylla luckorna i datainsamlingen med hjälp av beteendemodellering och konverteringsmodellering.

Vilket gör att man kan få besvarat följande frågor:

Hur många aktiva användare har jag per dag?

Hur många nya användare fick jag från min senaste kampanj?

Hur ser användarnas väg ut från målsidan på min webbplats till att de gör ett köp?

Hur många av mina webbplatsbesökare är baserade i Tyskland jämfört med Sverige?

Hur skiljer sig användarbeteendet åt mellan mobilbesökare och webbesökare?

Hur många konverteringar har skett.

Däremot den informationen som skickas via Google Consent Mode inte användas vid;

Retargeting

Skapa målgrupper i Google Analytics

Segment

Dataexport (till exempel till BigQuery)

Behöver du hjälp med att komma igång med en plattform för samtyckeshantering (CMP) och komma igång med Google Consent Mode, tveka inte på att höra av dig 😊

 

Länkar:

https://support.google.com/analytics/answer/11161109?hl=sv&utm_id=ad

https://support.google.com/analytics/answer/9976101

https://support.google.com/analytics/answer/10710245?hl=sv

https://support.google.com/tagmanager/answer/10718549?hl=en

https://support.cookiebot.com/hc/en-us/articles/360003793854-Google-Tag-Manager-deployment

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

fler inlägg

Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...
Meta har tagit ett djärvt kliv in i framtiden för sociala medier med lanseringen av sin annonsfria prenumerationstjänst på Facebook och Instagram....
Den norrländska mediebyrån Grit har tecknat ett avtal med Panasonic Nordic, om att hantera medieköp på den nordiska marknaden i segmentet Heating...
Rulla till toppen