Att Skellefteå är en av Sveriges främsta tillväxtregioner just nu har få missat. Det avspeglade sig även i upphandlingen om att bli kommunens mediebyrå. Byråer från hela Sverige fanns med i upphandlingen där Grit drog det längsta strået.
Avtalet, som är skrivet på 2+2 år, avser medierådgivning och medieköp där beställarna huvudsakligen består av kommunikatörer. Grit ska fungera som strategisk och taktisk mediebyrå, jobba nära beställarens andra upphandlade byråer och med befintliga interna resurser.
Upphandlingen innebär att Grit nu både får arbeta med Skellefteå kommun och de kommunala bolagen, som till exempel Skellefteå Airport, Skelleftebuss AB, Skellefteå och Byske Camping och Skellefteå Kulturhus AB.
– Vi har jobbat mycket med kommunen tidigare. Nu får vi chansen att ta ett mer samlat grepp där vi får använda hela vår verktygslåda. Utöver medieköp kan vi skräddarsy lösningar inom strategi och analys baserat på verksamheternas utmaningar och behov. Det kan till exempel handla om datadrivna beslutsunderlag för strategiska medieköp, eller analyser av konsument- och konkurrentinsikter utifrån analoga och digitala data, säger Jacob Marklund.
För snabbt växande Grit är kommunuppdraget ytterligare ett bevis på att de konkurrerar om stora nationella och internationella kampanjer där det krävs strategisk höjd på medieköpen. Den senaste tiden har byrån även skrivit avtal med bland andra energidrycksföretaget Celsius och butikskedjan Normal.
– För 1,5 år sedan ställde vi om från en bred och spretig portfölj till att renodla oss mot digital marknadsföring och strategiska medieköp. Det har gett oss ett rejält uppsving. Nu har vi ett team digitala specialister med både strategisk och teknisk kompetens som kan hjälpa kunder som vill jobba mer datadrivet med sin kommunikation, säger Jacob Marklund.
För mer information, kontakta:
Jacob Marklund, mediestrateg, 073-091 68 38, jacob@gritmedia.se
Om Grit
Grit är en mediebyrå grundad i Norrland, inriktad på digital marknadsföring. Fokus är att hjälpa företag skapa bättre och smartare marknadsföring genom insikt och strategi och nya sätt att synas på. Med bas i Umeå fördelas medarbetarna på kontor i Luleå, Skellefteå, Umeå och Stockholm. Utöver de lokala kontoren arbetar Grit i ett nätverk med samarbetsavtal på flera orter i Sverige. Byrån arbetar främst med svenska kunder men gör det via medieval över hela världen. Grit har 20 anställda och omsätter cirka 40 miljoner kronor.
Mer information: https://gritmedia.se/