Marknadsföring i lågkonjunktur

Nu har vi ju (officiellt) inte någon lågkonjunktur. Men ponera att vi SKULLE ha det. Då hade mitt blogginlägg om detta sett ut ungefär så här.

Vi befinner oss i en tid där många företag möter svåra utmaningar på grund av ekonomin. Förfrågningar och försäljning minskar och det kan vara svårt att hålla fast vid kunder och budgetar som bara för ett år sen kändes självklara. Men det finns fortfarande möjligheter för företag att hålla sig flytande och till och med växa under en lågkonjunktur. Marknadsföring är ett av de viktigaste verktygen för att göra detta.

För att lyckas med marknadsföring i en lågkonjunktur, är det viktigt att ha en klart definierad målgrupp och att veta vad som är viktigt för dem. Det är också viktigt att ha en tydlig och unik proposition, så att ditt företag sticker ut i en konkurrensutsatt marknad.

Ett annat viktigt steg är att se över din budget. Det kan vara nödvändigt att optimera kostnader, men att dra ned på marknadsföringen märkbart riskerar att skada både varumärket och din position i det långa loppet. Se till att fokusera på de kanaler och metoder som ger bäst avkastning och skär ner på de som inte gör det.

En annan viktig strategi är att fokusera på kundlojalitet. Att behålla befintliga kunder är oftast billigare och enklare än att försöka vinna nya. Se till att ge bra service och erbjudanden till befintliga kunder för att hålla dem engagerade.

Om ditt företag inte gjort det redan så kan det vara en bra strategi att primärt utnyttja digitala kanaler. Det är ofta billigare än traditionella medier och ger möjlighet till bättre målgruppssegmentering och framförallt mätbara resultat. Innebärandes att du både kan optimera din annonsering i realtid – och räkna hem din medieinvestering.

Datan kan du följa genom att sätta upp noggrann målspårning för dina digitala kampanjer och därmed också mäta din ROI.

Så i sammanfattning, marknadsföring är en otroligt viktig del i att hålla företaget flytande under en lågkonjunktur och – med rätt verktyg – till och med få det att växa.

Sätt en tydlig strategi, fokusera på kundlojalitet och utnyttja digitala kanaler för att nå dina mål. Genom att följa dessa råd har ditt varumärke alla förutsättningar att hålla sig relevant och komma ut starkare på andra sidan.

Vill du ha hjälp att se över din marknadsplan eller helt enkelt bara surra och få enkla tips om hur du kan optimera eller sätta upp en mer effektiv målspårning?

Boka en javakopp digitalt eller sväng förbi något av våra kontor så pratar vi mer!

Författare: Jacob Marklund, Projektledare och Partner.

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

fler inlägg

Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...
Meta har tagit ett djärvt kliv in i framtiden för sociala medier med lanseringen av sin annonsfria prenumerationstjänst på Facebook och Instagram....
Den norrländska mediebyrån Grit har tecknat ett avtal med Panasonic Nordic, om att hantera medieköp på den nordiska marknaden i segmentet Heating...
Rulla till toppen