Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Hej igen!
Vi på GRIT har precis plöjt igenom den senaste rapporten från DataFeedWatch från Cart.com, Multichannel Marketing Report 2023, och wow – det finns mycket spännande att ta till sig. Så, vad är de senaste trenderna och vad tar vi med oss för lärdomar mot våra e-handelskunder? Låt oss dyka ner i de hetaste insikterna och hur de kan påverka din strateg.
Vi ser avsevärt mycket mer rabatter
Först och främst – rabatter! Nästan en tredjedel av alla annonserade produkter var på rea under andra kvartalet 2023. Det är en ökning med nästan 14 % jämfört med förra året. Det genomsnittliga rabattvärdet har också klättrat upp till nästan 35 %. Speciellt möbler, livsmedel och mode verkar ha gått all in på rea. Möbler toppar listan med över 48 % av produkterna på rea.
Hur anpassar vi vår strategi för att säkerställa lönsamhet trots hårt rabatterade produkter? Detta är något som vi framöver kommer måsta ha en nära dialog med våra beställare kring och framförallt – hålla hög flexibilitet för prissättning i hård konkurrens.
Skiftande kanalstrategier
Användningen av betalda kanaler har minskat något från 3,2 till 2,7 kanaler per återförsäljare mellan Q2 2022 och Q2 2023. Trots detta förväntas en återhämtning ske redan 2024, då 42 % av annonsörerna planerar att öka sina utgifter för digital marknadsföring. Google Shopping och Facebook fortsätter att dominera som de mest populära kanalerna, men håll ögonen på TikTok – de växer snabbt, särskilt inom mode och hälsa & skönhet.
Taktiker för Framgång
Så, hur kan du dra nytta av allt detta? Här är några heta tips:
- Uteslut olönsamma produkter: Detta hjälper till att optimera budgetallokeringen och öka avkastningen på annonsutgifterna (ROAS).
- Anpassa produktattribut: Genom att modifiera nyckelattribut kan produkter få större synlighet och högre konverteringsfrekvens.
- Justera bud baserat på affärsmål: Genom att justera budstrategier baserat på vinstmarginaler kan du också maximera sin lönsamhet.
Slutsats
Det gäller att hänga med i svängarna och justera strategier löpande. Med hårdare konkurrens inom e-handeln är det viktigare än någonsin att använda rätt kanaler och taktiker för att nå och engagera din målgrupp. Med dessa insikter kan du förbättra din synlighet, optimera annonsutgifterna och driva tillväxt i en ständigt föränderlig digital värld.
Så, är du redo att ta din e-handel till nästa nivå? Vi är här för att hjälpa dig på vägen! 🚀
DENNA BLOGPOST HAR FÅTT LITE HJÄLP PÅ TRAVEN AV CHATGPT!
Simon Lyxell
Vill du ha hjälp?
Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur
fler inlägg
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...