Nyhetsmedia driver trovärdighet för varumärken

Det menar Peter Field, forskare och effektivitetsexpert, i sin studie ”News brands drive business success for advertisers” från 2021. Field har tillsammans med Newsworks och IPA i England under 10 års tid kartlagt effekten av reklam i nyhetsmedier.

I studien* beskriver Field de positiva och långsiktiga effekterna för annonsörer som investerar i just nyhetsmedier. Att visas i en nyhetsmediakontext gör att annonsörerna i högre grad uppfattas som pålitliga och kvalitativa, två faktorer som anses ha en stark koppling till tillväxt, menar Field. Studien fann även positiva effekter i form av ökad affärsnytta i fall där nyhetsmedier kombineras med andra medier, exempelvis sociala medier och online video.

Nyhetsmedia-driver-trovardighet-for-varumarket-1024x512

Varumärkesstärkande annonsering

Det är ju som bekant ett maraton och inte ett 100-meterslopp att bygga upp ett starkt varumärke. Man behöver ha ett långsiktigt tänk och jobba aktivt med varumärkesstärkande kampanjer. För just detta ändamål är annonsering på nyhetsmedier perfekt. Samtidigt som varumärket exponeras i en trovärdig kontext har nyhetsmedierna en väldigt hög räckvidd vilket också ger dig en bra möjlighet att hitta nya kunder.

Print eller digitalt?

Tillhör du dem som brottats med frågan om hur du ska fördela budgeten mellan traditionella och digitala nyhetsmedier? Då är du är långt ifrån ensam. Vi på Grit möter ofta beställare som söker bättre verktyg för att göra medvetna val kring sina medieköp – och det finns. Bland annat arbetar vi med data från Kantar Sifo för att identifiera medievanor och preferenser hos just din målgrupp.

Digitala medier har en potentiell daglig räckvidd på 60 procent**, jämfört med 15 procent för print, om vi ser till hela den svenska befolkningen (16–80 år) och de fyra största nyhetsmedierna i landet.

Men det ena behöver inte utesluta det andra. Field menar att kampanjer som använder nyhetsmedier inte bara ser fler positiva affärseffekter för varumärket, utan att de dessutom förstärks när print och digitalt kombineras. Hur ser fördelningen ut för just din målgrupp?

Rätt kontext med programmatisk annonsering

Med hjälp av programmatisk annonsering når du ut på de största nyhetsmedierna, både nationellt och lokalt. Eftersom budgivningen sker i realtid kan vi optimera så att du inte betalar mer än vad du behöver samt gå mot de nyhetssajter och placeringar som fungerar bäst för din annons och kampanjmål. Det här gör att du kan spara både tid och pengar, samtidigt som du kan uppnå en hög räckvidd bland befintliga och potentiella kunder på ett smartare och mer effektivt sätt.

Vi erbjuder programmatiska köp på trovärdiga och etablerade nyhetssajter. Utöver rätt kontext har du också möjlighet att skräddarsy dina målgrupper så att rätt budskap visas för rätt mottagare. Dessa styrningsmöjligheter i kombination med en hög daglig räckvidd brukar ofta ge fina resultat på din medieinvestering.

Nyfiken på annonsering i nyhetsmedia?

Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp på din varumärkesresa genom vassare mediestrategi och medieköp, eller om du bara vill bolla idéer! Vi har lång erfarenhet av att arbeta med varumärkesstärkande kampanjer – i rätt kontext och med rätt mottagare – med goda resultat.

https://www.newsworks.org.uk/research/ipa-databank-study-2021/
**Källa Orvesto Konsument_2021:Helår internet

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

fler inlägg

Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...
Rulla till toppen