I över tio år har vi använt Google Universal Analytics som ett av våra viktigaste mätverktyg. Så någon typ av sorg är det väl ändå nu när Google begraver ”UA” inför 2023.
Som med all typ av förändring så gäller det att vara proaktiv och på tårna för att dels kunna ta del av fördelarna med att vara ”tidig på bollen” men framför allt också för att inte halka efter. Detta gäller inte minst implementering av nya Google Analytics 4.
För att få 12 månaders sammanhängande data med oss från sommaren 2022 måste vi nämligen ha implementerat detta innan den sista juni.
”Men mer då? Vad är GA4 och vad innebär det för mig? Det finns ju jättemycket frågor?” Exakt. Häng med så försöker vi besvara dom nedan.
Så vad är Google Analytics 4?
Google Analytics 4 eller GA4 som det så fint förkortas (visst ligger det härligt i mun?), är Googles nya primära mätverktyg för alla oss analytiker och marknadsförare som vill ha stenkoll på vår data. GA4 ersätter alltså ditt nuvarande Google Universal Analytics, kanske mest känt som bara Google Analytics i folkmun.
Redan i slutet på 2021 gick faktiskt Google live med GA4 och alla NYA Google Analytics-egendomar som skapats efter det blir GA4 som standard.
Vad skiljer då GA4 från den äldre versionen, Google Universal Analytics? Framför allt så skiljer sig GA4 en del i hur spårningskoden fungerar men även hur det ser ut rent visuellt och hur det används.
Det skiljer sig också i hur det synkroniserar med andra programvaror som vi är vana ha kopplade mot verktyget. Det gäller till exempel Google Data Studio så därmed kan det (beroende på hur din nuvarande uppsättning ser ut) bli mer eller mindre smidigt med övergången till Google Analytics 4.
Ännu en anledning att börja implementera så fort som möjligt. Lära känna verktyget, alla möjligheter, begränsningar men kanske främst av den stora anledningen vi skrev ovan att vill vi få 12 månaders sammanhängande data från sommaren 2022 så är det dags att göra detta innan den sista juni! Mer om det kommer nu.
1 juli 2023 plockas skylten ned för Universal Analytics.
Den 1 juli 2023 så är det alltså bekräftat att Google Universal Analytics kommer att sluta samla data. Ett definitivt stoppdatum kan därmed också leda till ett abrupt slut för er datainsamling.
Vänta inte med att aktivera er spårning i GA4. Vid övergången till GA4 standard så behöver du alltså ha aktiverat din spårning senast den 1 juli i år och det är enda sättet att ha tillgång till 12 månaders jämförelsedata efter att Google Universal Analytics släckts ner.
Men.. Försvinner min gamla data då?
Ja och nej, tills vidare. Din historiska data kommer inte att vara synlig i ditt GA4. Däremot kan du fortfarande hitta historiska data i din gamla Universal Analytics-uppsättning. Det är däremot inte bekräftat hur länge denna data kommer att sparas.
Historiskt så sparades data under flera år när Google gick från Google Analytics 2 till Universal Analytics men den här gången så har Google lagt ett preliminärt fönster på minst sex månader. Detta med start den 1 juli 2023.
Jaja. Hur aktiverar jag GA4 då?
Om du är erfaren och har suttit mycket med detta själv så har Google egna guider för de som vill implementera GA4 på egen hand. Länk för detta hittar du här.
Känner du att ni behöver hjälp med implementeringen och vidare rådgivning för att göra en så smidig övergång som möjligt så kan vi givetvis hjälpa till.
Kontakta jacob@gritmedia.se eller ring 073-091 68 38 så bokar vi en tid med specialist.
Vill du ha hjälp?
Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur
fler inlägg
Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...