Tiktok do’s and dont’s

Don’t make ads, make TikToks.

Tiktok är en plattform som öppnar upp möjligheten för varumärken att kommunicera direkt med sin målgrupp på ett sätt som vi menar är mycket mer intimt och nära användaren än övriga plattformar. Tiktoks mytomspunna algoritm är i mångt och mycket en förlängning av användaren, som i högre grad speglar användarens egna värderingar och känslor än något annat socialt medie.

Tiktok-do-and-donts

Med rätt strategi i ryggen kan du genom Tiktok alltså leverera ditt budskap direkt i användarnas mest närvarande stunder. Men motkraven på dig som annonsör blir då att dels leverera ditt budskap till rätt användare, och dels att leverera något som är av värde för dem.

Du har säkert själv scrollat igenom ditt For you-flöde och fastnat för en och annan annons, och kanske till och med klickat dig in på något nytt varumärkes profil eller hemsida. Men kan du på rak hand säga vad det var som fick dig att faktiskt agera på just dessa annonser?

Tiktok har själva ett motto; ”Don’t make ads, make Tiktoks”. Och våra egna resultat och interna studier bekräftar detta näst intill varje gång. Tiktoks egna motto är faktiskt så pass viktigt att vi lagt det som punkt nummer 1 i vårt hemliga recept för framgångsrik Tiktok-annonsering, mer om det nedan.

Företag som använder kraften av SparkAds (boostade organiska inlägg) i kombination med en stark organisk närvaro, där de nyttjar trender, virala ljud och hashtags på ett sätt som går i linje med deras image, skördar betydligt större framgångar än de som återanvänder samma gamla vanliga annonsmaterial som körs på sina övriga plattformar.

Med det sagt kommer vi till våra bästa tips på hur du utformar material för Tiktok:

✅ Do:

• Häng med i trender, ljud och utmaningar på plattformen och anpassa dessa till er målgrupp och ert varumärke.
• Använd högupplösta videor med ljud, musik eller röstöverläggning för att fånga uppmärksamhet.
• Skapa olika typer av innehåll för högre engagemang. Till exempel utbildning, underhållning, berättande eller utmaningar.
• Skapa unikt innehåll för plattformen.
• Använd ett lagom antal hashtags som är relevanta för videons innehåll och ert varumärke.

❌ Don’t:
• Använd samma annonsmaterial som på andra sociala medier.
• Var för säljande eller påträngande i ditt budskap.
• Använd samma material längre än tre veckor mot samma målgrupp.

Utöver detta har vi också ett hemligt recept som vi skickar med alla våra kunder när vi börjar planera upp en kampanj. Men eftersom vi älskar Tiktok och vill verka för att alla ska nå framgång på plattformen delar vi idag med oss av vår lista, helt gratis!

1. Don ́t make ads, make TikToks
Av alla plattformar som finns så är TikTok den som annonsörer måste tänka mest på att innehållet inte ska kännas som en annons.

2. Ljud är kung
Framgångsrika TikToks har alla en sak gemensamt. Bra musik eller bra ljud.

3. Subkulturer och trender tilltalar. Håll det enkelt.
TikTok användare är nästan allergiska mot överpolerat och generiskt material. Stå ut och var aktuell.

4. Följ inte trender som inte matchar ditt varumärke.
Att försöka skapa innehåll efter en populär trend som inte matchar med ditt varumärke eller din målgrupp är slöseri. Gör research, hitta en trend som passar er!

5. Kreatörer är nyckeln
Att jobba med kreatörer är nyckeln till att verkligen lyckas på TikTok. Det behöver dessutom inte kosta skjortan. I en studie från Semrush kom 83% av alla virala TikToks från overifierade konton, i många fall mindre kreatörer.

6. Budskap inom 3 sekunder
Storytelling är viktigt på TikTok. Tillsammans med storytelling är det också viktigt att ditt budskap/erbjudande på ett autentiskt och ej ”reklamigt” sätt dyker upp inom de första tre sekunderna.

Utöver dessa två listor finns givetvis massvis av andra skrivna och oskrivna regler, best practices, tips och fallgropar som bara kan erhållas genom erfarenhet. Det är erfarenhet som vi på GRIT samlat på oss genom att ha jobbat med plattformen sedan start i Sverige.

Vill du ha hjälp med Tiktok-annonsering tycker vi att du hör av dig till oss, så kikar vi närmre på hur vi kan hjälpa just ditt företag att optimera er betalda synlighet gentemot nästa generations internetanvändare.

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

fler inlägg

Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...
Meta har tagit ett djärvt kliv in i framtiden för sociala medier med lanseringen av sin annonsfria prenumerationstjänst på Facebook och Instagram....
Den norrländska mediebyrån Grit har tecknat ett avtal med Panasonic Nordic, om att hantera medieköp på den nordiska marknaden i segmentet Heating...
Rulla till toppen