Trender inom marknadsföring 2023.

Marknadsföring är minst sagt snabbföränderligt, därför är det viktigt att hänga med i dom senaste trenderna för att hålla dig steget före sina konkurrenter. När vi summerar första kvartalet av 2023 så tänkte vi ta en titt på vilka marknadsföringstrender som vi på Grit tror att vi kommer se mer av framöver.

Marknadsföring

Vårt “attention span” är fortfarande kort

Tiktok fortsätter vara den social medie-appen med högst tillväxt. Förutom att det är en kanal som gått från att räknas med smal målgrupp till att numera räknas in i mediemixen för de flesta varumärken – så har Tiktok också tillfört ett skifte hur många vill konsumera innehåll och så även marknadsföring.

Korta, tajt klippta och innehållsrika klipp som man väldigt enkelt skrollar vidare ifrån som hela Tiktok bygger på, ser vi nu även sedan en tid tillbaka att övriga plattformar tagit till dig – som i Reels på Instagram och i Shorts på Youtube för att ta två exempel.

För att kunna annonsera på ett naturligt och effektivt sätt i dessa miljöer ser vi tydligt att innehållet i annonsen måste matcha det övriga flödet. Vilket ställer krav på plattformsanpassade material.

UGC creator ett snabbt växande yrke och effektiv marknadsföring behöver inte längre komma från dyra produktioner, detta har helt ändrat spelreglerna på marknaden och ställer högre krav på byråerna.

 

AI – Är du redo för framtidens sök?

Förbered dig på att möta ChatGPT, Microsofts uppdaterade Bing och Googles nya AI-modell Bard. För några månader sedan kunde vi knappast tro att AI skulle kunna skriva en text eller svara på frågor på ett kommunikativt (och framförallt högst relevant) sätt. Men idag är det verklighet och AI har fullkomligt kastat om spelreglerna för textgenerering och copy.

Nu står vi inför ännu en förändring – AI-sök. Bing och Google utvecklar båda sina sökmotorer med AI-lösningar som ChatGPT och Bard. Med dessa nya AI-sök kan användare chatta, surfa och söka på samma ställe och få svar på allt från enkla frågor till komplexa frågor som kräver en sammanfattning.

 

Så vad betyder detta för SEO?

Det är svårt att säga exakt, men en sak är säker – AI är här för att stanna och vi behöver anpassa oss därefter. Det är viktigt att vi fortsätter att skapa relevant och kvalitativt innehåll som svarar på användarens frågor och behov. Men det är också viktigt att vi förstår hur AI fungerar och hur vi kan optimera vår sökmotoroptimering för att synas på dessa nya AI-sök.

Så vad kan du göra för att förbereda dig på framtidens sök? Här är några tips:

  • Fortsätt skapa relevant och kvalitativt innehåll
  • Använd naturlig språklig sökordsanalys för att optimera ditt innehåll
  • Håll dig uppdaterad och förstå hur AI fungerar – och hur det påverkar sökresultaten

Vi kan inte förutspå exakt hur AI kommer att påverka sökresultaten i framtiden, men det vi kan göra är att förbereda oss så gott vi kan och fortsätta skapa relevant och kvalitativt innehåll. Och kom ihåg, även om AI kan generera text och svara på frågor, så är det fortfarande mänsklig kreativitet och förståelse som kommer att skapa det mest värdefulla innehållet.

 

Världsläget sätter hållbarhet på paus?

Trots att hållbarhet alltid är ett högst aktuellt ämne och minst sagt viktigt så ser vi att världsläget, pressade priser och marginaler gör att vi redan nu märker att både konsumtionsmönster och marknadsplaner är mer optimerat mot kostnadsbesparing och hårdare prioriteringar.

Varumärken som prioriterar hållbarhet och miljöansvar kommer dock troligtvis att öka sin kundlojalitet över tid.

 

Sammanfattningsvis så avslutar vi där vi började:

Marknadsföring är minst sagt snabbföränderligt, därför är det viktigt att hänga med i dom senaste trenderna för att hålla dig steget före sina konkurrenter.

Genom att hålla en tight omvärldsbevakning och även glutta på vad dina konkurrenter gör så kan du skapa mer engagerande innehåll och mer effektiv marknadsföring som är anpassad för din målgrupp och därmed öka din tillväxt.

Om du vill veta mer om dessa trender eller om du behöver hjälp med att anpassa din marknadsföring för att möta dina specifika utmaningar och mål, är du välkommen att höra av dig till oss på Grit.

Vi är en marknadsföringsbyrå med lång erfarenhet av att hjälpa företag att lyckas på den digitala marknaden och vi är alltid glada att hjälpa till.

 

 

 

 

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

fler inlägg

Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...
Meta har tagit ett djärvt kliv in i framtiden för sociala medier med lanseringen av sin annonsfria prenumerationstjänst på Facebook och Instagram....
Den norrländska mediebyrån Grit har tecknat ett avtal med Panasonic Nordic, om att hantera medieköp på den nordiska marknaden i segmentet Heating...
Rulla till toppen