google display
nå din målgrupp där de befinner sig
Med Google Display Network når du ut till 90 % av världens alla internetanvändare. Här ingår miljontals webbplatser, nyhetssidor och bloggar samt Googleägda Gmail och YouTube.
Nå målgruppen där de befinner sig genom att rikta annonserna efter demografi, geografi, ämne, intresse eller sökord. Displaynätverket är dessutom perfekt att använda för retargeting!
betala för klick, visning eller konvertering
Beroende på målsättningen med annonseringen så har du möjlighet att anpassa budstrategin utifrån det. Du kan välja att enbart betala för klick, vilket alltså innebär att du får helt kostnadsfria visningar av din annons.
Att betala per klick är något vi brukar rekommendera om målet är att öka trafiken till er sajt eller öka antalet leads. När målet är räckvidd och varumärke kan det istället vara en idé att betala för visningar.
I displaynätverket kan du också betala för konverteringar, vilket ger fina möjligheter att öka försäljning eller leads med hjälp av bannerannonserna.
Så här jobbar vi med google display.
I samråd med er bestäms målsättning med kampanjen – vill ni exempelvis stärka ert varumärke, öka trafiken till webbplatsen eller öka antalet köp eller leads?
När det är bestämt så utformar vi kampanjuppsättningen med det som grund. Vi anpassar allt från budstrategi och målgrupper till demografi och geografi för att nå just era potentiella kunder och uppnå de mål som är satta.
Beroende på målsättning med kampanjen så tas annonsmaterial fram, antingen av er eller med hjälp av oss. Vi bollar gärna idéer och ger er exempel på best practices och annat att tänka på för att utforma så bra material som möjligt.
När kampanjen är uppsatt så lägger vi in en så kallad uteslutningslista, med webbplatser som ni inte bör synas på. Den kompletterar vi löpande under kampanjens gång med placeringar som inte presterar eller inte är relevanta för just er. Utöver det så ser vi över och justerar bud beroende på resultat, pausar/kompletterar målgrupper etc.
Vi rapporter löpande och analyserar de mål och nyckeltal som bestäms för din annonsering. Vi ger även våra rekommendationer på nästa steg samt föreslår förbättringar där vi ser möjligheter.

fungerar som en byrå, känns som en kollega
Vanliga frågor om google display
I displaynätverket kan man ladda upp färdiga bannerannonser eller använda sig av så kallade responsiva displayannonser. De responsiva annonserna anpassar sig automatiskt efter tillgängliga annonsutrymmen, vilket innebär att annonserna har chans att visas på fler positioner och sajter än de färdiga bannerannonserna.
Responsiva displayannonser byggs upp av bilder, logotyp, rubriker, beskrivningar och video (valfritt). Google kombinerar sedan dessa tillgångar för att skapa annonser som är anpassade efter bland annat placering och enhet som används.
Denna typ av annons ger dig bästa möjliga räckvidd i displaynätverket, men du kan inte själv styra exakt hur annonsen ser ut. Vill du ha 100 % kontroll över hur annonsen ser ut så rekommenderar vi i så fall att skapa färdiga bannerannonser.
Det är också möjligt att synas i displaynätverket med enbart videoannons, då krävs att du har en YouTube-kanal där videon laddas upp. Via Google Ads skapar vi sedan en kampanj för att visa denna video i displaynätverket.
Det finns ingen lägsta nivå för hur mycket du behöver betala för displayannonseringen. Men, budgeten styr så klart hur många visningar du får och hur många du når med annonseringen. Du kan välja att betala för synlig visning, klick eller konvertering, och den faktiska kostnaden bestäms av flera olika faktorer. Till exempel vilken målgrupp du riktar dig mot och vilken geografi du syns i.
Generellt sett så är CPM-kostnaderna relativt låga i Googles Displaynätverk jämfört med andra kanaler, så du får mycket räckvidd för pengarna.
Inför annonseringen så ger vi alltid en rekommenderad budget, och den budget som slutligen bestäms överskrids inte. Vi gör alltid vårt yttersta för att du ska få ut så mycket som möjligt av det du investerar i annonseringen.
Vill du ha hjälp?
Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur