annonsera på sociala medier

digital byrå med mer än 10 års erfarenhet.

Oavsett om det handlar om Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube, Pinterest eller någon annan social plattform finns vi där och mäter, testar, utvärderar och optimerar din närvaro.

Vi jobbar med några utav landets mest kompetenta och seniora digitala specialister för maximera prestandan av din betalda och organiska närvaro i sociala medier.

kunder som vi hjälpt med paid social.

datadriven annonsering på riktigt.

Du har säkert hört talas om iOS 14 och hur Apples uppdatering nästintill tog kål på den typ av spårning som tidigare var kärnan i vårt arbetssätt.

Som branschledande på datadriven annonsering har vi tillsammans med annonsplattformarna utvecklat alternativa metoder för att noggrant och sanningsenligt följa den typ av data som är viktig för din verksamhet. Oavsett om det är försäljning, inskickade formulär eller andra typer av konverteringsåtgärder kan vi med hjälp av nya verktyg följa användarnas väg genom köpresan,

Oftast handlar det om modellerade konverteringar, alltså konverteringar som med hjälp av AI attribueras till rätt marknadsföringskanal och i många fall levererar mer noggranna resultat än tidigare mätmetoder.

fungerar som en byrå, känns som en kollega

Vi är en passionerad och engagerad digital marknadsföringsbyrå som alltid utgår efter kundens behov. vi skapar värde genom insikt, plattformsexpertis och närhet till våra kunders affärer med devisen fakta före känsla.

certifieringar

vanliga frågor om paid social

Med sociala medier menas plattformar på nätet (appar eller hemsidor) där användare kan hålla kontakten med varandra och bidra med så kallat användargenererat innehåll. Faktum är att hela 95 procent av internetanvändare i Sverige har använt någon social medieplattform senaste året och över hälften av sveriges befolkning använder Facebook dagligen. Har du en yngre målgrupp använder hela 96% av 90- och 00-talisterna sociala medier varje dag. Sociala medier är därför ett utmärkt sätt för företag att hålla kontakten med sina kunder och samtidigt upptäcka nya möjliga målgrupper.
När man talar om närvaro på sociala medier brukar man särskilja betald och organisk närvaro. Organisk närvaro är de gratisinlägg ni som företag lägger upp och som endast får spridning bland de som redan följer ert företag på respektive plattform. Betalda inlägg i sin tur skiljer sig genom att man, beroende på plattform, kan applicera väldigt granulär styrning på sina annonser och på så sätt visa innehållet för en väl definierad samling användare som motsvarar er målgrupp. Betalda inlägg syns till större del för nya användare, alltså inte nödvändigtvis de personer som redan aktivt följer er. Med hjälp av maskininlärning och AI kan man sedan hitta de användare som har störst sannolikhet att titta, klicka eller handla från er. Vad man väljer här beror på kampanjens målsättning.
De största sociala medieplattformarna i Sverige sett till användande är Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, LinkedIn, TikTok, Pinterest och Twitter. Samtliga handlar i grund och botten om att hålla kontakten med vänner eller kollegor, men användarbaserna skiljer sig markant. Därför är det viktigt att veta i vilka sociala medier just er målgrupp rör sig, och hur ofta, för att vara säkra på att ni lägger resurser på rätt aktiviteter. Dessutom finns ett antal mindre plattformar så som Reddit eller Twitch, som inte används i lika stor utsträckning när man mäter på hela befolkningen, men som ändå kan vara en perfekt match för just ert företag. När vi startar upp ett samarbete börjar vi därför alltid med att undersöka er målgrupp och med hjälp av olika analysverktyg spåra dess rörelsemönster över nätet och olika sociala medier.
Beroende på typ av kampanj och plattform skiljer sig kostnaderna för att annonsera markant sociala medier emellan. Priset avgörs oftast av CPM (cost per mille), som betyder kostnad per tusen visningar. Man kan också i vissa fall betala för CPC (cost per click), vilket betyder att ni endast betalar när någon klickar på annonsen. Oavsett vilken betalmodell som är bäst för just er kampanj avgörs priset till viss del av aktuell konkurrens, kvalitet på annonserna och annonskontots historik. Inför en kampanj undersöker vi alltid aktuella kostnader för er målgrupp och levererar ett estimat, en uppskattning på hur kostnaden blir, hur många unika människor vi har möjlighet att nå samt hur många gånger vi kan nå varje person (frekvens).

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

Rulla till toppen