GDPR, Cookielagen och Google Analytics 4

GDPR ställer hårdare krav på ägare till webbplatser och appar när det kommer till spårning av sina användare. Vilken i sin tur leder till att man måste vara mer noggrann och försiktig när det kommer till att spåra sina användare. 

lediga tjänster.

digital projektledare

tjänst: digital projektledare
omfattning: heltid
ort: skellefteå/umeå
tillträde: flexibelt

MicrosoftTeams-image (3)

GDPR – Vad innebär det?

GDPR gäller så fort det handlar om personuppgifter och enligt Europeiska kommissionen avser personuppgifter all information som identifierar en levande individ. Exempel på sådan uppgifter är:
– För – och efternamn
– Adress
– Mailadress
– IP-adress
Som ett steg att vara mer GDPR-kompatibel så lagrar Google Analytics 4 inte IP-adresser. Det finns också något som man som webbplats- eller appägare ska efterfölja, ”Cookielagen”.

 

Cookielagen (e-Privacy) – Vad innebär den?

Cookielagen innefattar elektronisk kommunikation och spårning av internetanvändare. Till exempel genom att se till att kraven för företag att samla in användarnas samtycke innan vissa cookies (och liknande teknologier) kan användas. Det som ska efterföljas är följande:

– Användares samtycke måste samlas in före man använder någon cookie (undantaget är strikt nödvändiga cookies).

– Tillhandhålla korrekt och specifik information om den data som varje enskild cookie spårar och vilket syfte den har på ett enkelt språk innan samtycke ges.

– Dokumentera och lagra samtycke från användarna.

– Tillåta användarna att få tillgång till den hemsida eller app även om de inte ger samtycke till vissa cookies.

– Se till att det är lika enkelt för en användare att ta tillbaka sitt samtycke som det är att godkänna det.
Det räcker alltså att enbart implementera en cookiebanner på sin webbplats, utan man måste även se till att man endast samlar in data när rätt samtycke har lämnats.

 

Hur påverkar detta Google Analytics 4?

Här behöver man först och främst se till att man har en GDPR-kompatibel cookiebanner, vi använder oss av Cookiebot och ser till att rätt cookies aktiveras efter att man gett rätt samtycke med hjälp av Google Tag Manager. När man väl följer GDPR och Cookielagen så kan man uppleva att man har mindre trafik på sin webbplats och/eller app. Detta är naturligt eftersom de som inte godkänner statistik-cookies kommer inte att lagras i Google Analytics 4.

Hur många som väljer att tacka nej till samtycke till specifika cookies varierar från webbplats till webbplats. Däremot har vi sett att i de flesta fallen ger majoriteten samtycke vilket gör att man får ett bra underlag för att analysera hur besökarna använder webbplats/appen.
Förutsatt att man har allt detta på plats så finns det möjlighet att få viss typ av data från de som nekat cookies, detta med hjälp av Google Consent Mode. Mer information om Google Consent Mode kommer i ett annat inlägg 😊

Länkar:
https://gdpr.eu
https://gdpr.eu/cookies/

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

fler inlägg

Viktiga Insikter från Multichannel Marketing Report 2023: Vad betyder det för din e-handel?
Youtube shorts är ett nytt sätt att nå ut till din målgrupp med korta och engagerande videor. Med Youtube shorts kan du...
Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads Du har kanske hört att det snackats...
I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...
Meta har tagit ett djärvt kliv in i framtiden för sociala medier med lanseringen av sin annonsfria prenumerationstjänst på Facebook och Instagram....
Den norrländska mediebyrån Grit har tecknat ett avtal med Panasonic Nordic, om att hantera medieköp på den nordiska marknaden i segmentet Heating...
Rulla till toppen