Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 – Det här gäller för dig som annonserar på Google Ads 

Du har kanske hört att det snackats en del om Google Consent Mode v2 på sistone? Om du känner dig osäker på vad det är och vad det innebär för just dig som annonsör så är du inte ensam! Här har vi samlat lite mer information som förhoppningsvis ska göra att du får bättre koll och känner dig trygg med att ni har allt på plats när detta slår igenom den 6 mars.  

bild

Som Google Ads-specialist har jag fått en hel del frågor från Google Ads-annonsörer om just Google Consent Mode v2 och vad det innebär. Innan vi går in på vad det betyder för just dig som annonsör så tar vi en kort bakgrund till varför den här uppdateringen görs.  

Bättre användarupplevelse och högre säkerhet. 

Google Consent Mode v2 (GCMv2) är utvecklat av Google för att bättre anpassa sig till EU:s integritetslagar, inklusive GDPR och Digital Markets Act (DMA). 

GCMv2 är ett nytt sätt att hantera samtycke för Google-produkter. Det ger en förbättrad användarupplevelse, större kontroll över insamling av data och en högre säkerhet för användardata.  

Varför ska jag uppdatera till Google Consent Mode v2?  

Korta versionen: För att undvika ineffektiv och kostsam annonsering, på grund av brist på användardata. 

Långa versionen: För dig som annonserar via Google Ads är det viktigt att implementera Google Consent Mode v2 innan mars, så att du kan fortsätta samla in ny användardata via analysverktyg som GA4 samt dela den datan med Google Ads. I korthet så innebär det att du behöver uppdatera er samtyckesbanner med två nya parametrar. De styr:  

  • Insamling av användardata som skickas till Google i marknadsföringssyfte. Till exempel information om hur användaren interagerar med webbplatsen och vilken enhet som användaren använder.
     
  • Personifierad data, som används vid exempelvis remarketing. 

Utan GCMv2 kan du med andra ord inte nyttja kraften av användardata i form av remarketingkampanjer. På längre sikt riskerar även övrig annonsering via Google Ads att bli mindre effektiv och mer kostsam och Googles algoritm kan heller inte förutspå eller mäta konverteringar lika effektivt.  

Hur implementerar jag Google Consent Mode v2? 

Korta versionen: Installera Cookiebot eller en annan Google-certifierad Consent Management Platform (CMP). Uppdatera Google Tag Manager med taggar för samtycke.  

Långa versionen: Det enklaste sättet är att använda en Google-certifierad Consent Management Platform (CMP), till exempel Cookiebot eller Cookie Information.  

Via Google Tag Manager kan du sedan skapa nya taggar för att hantera samtyckesinställningarna. Här kan du lära dig mer om implementering av Google Consent Mode v2 via Google Tag Manager.  

Hur vet jag om jag har aktiverat Google Consent Mode v2? 

Genom att logga in i ert GA4-konto kan du snabbt se om ni har en korrekt uppsättning. Klicka på Administratör – Insamling och Modifiering av data – Dataflöden. Klicka sedan på ert flöde (där er webbadress står): 

Klicka sedan på Samtyckesinställningar. Då ska det se ut så här: 

Ge dig själv en high five, ta en kopp kaffe och informera kollegorna om att ni har allt uppsatt för en användarvänlig upplevelse och effektiv annonsering!  

Inga gröna bockar? Eller använder ni annat analysverktyg än GA4? Hör av dig till oss så hjälper vi dig. 

Checklista inför mars 

  • Säkerställ att ni har en godkänd samtyckesbanner på er webbplats.
    Till exempel Cookiebot. 
  • Uppdatera er samtyckesbanner med de nya parametrarna
    Görs enklast via Google Tag Manager. 
  • Kontrollera att implementationen är korrekt via GA4.

Vill du ha hjälp?

Här tar vi första steget mot att tillsammans skapa bättre marknadsföring. kontakta oss så hör vi av oss inom 48h och berättar hur

fler inlägg

I en värld där det digitala landskapet förändras i en allt snabbare takt, är det av största vikt för företag att anpassa...
Meta har tagit ett djärvt kliv in i framtiden för sociala medier med lanseringen av sin annonsfria prenumerationstjänst på Facebook och Instagram....
Den norrländska mediebyrån Grit har tecknat ett avtal med Panasonic Nordic, om att hantera medieköp på den nordiska marknaden i segmentet Heating...
I dagens digitala era strävar företag ständigt efter att ligga steget före konkurrensen. En betydande del av denna strävan innefattar effektiva kommunikations-...
Är du redo för en djupdykning i ett ämne som har skapat stora vågor inom marknadsföringsvärlden under de senaste åren?  Vi pratar...
Don’t make ads, make TikToks. Tiktok är en plattform som öppnar upp möjligheten för varumärken att kommunicera direkt med sin målgrupp på...
Rulla till toppen